add to wish list | library


8 of 9 recommend this,
would you recommend it?

yes | no

Support this site by purchasing from these vendors using the paid links below. As an Amazon Associate SA-CD.net earns from qualifying purchases.
 
amazon.ca
amazon.co.uk
amazon.com
amazon.de
 
amazon.fr
amazon.it
 
jpc

Reviews: Gubaidulina: The Deceitful Face of Hope & Despair - Bezaly, Venzago

read discussion

Reviews: 2

Review by JJ June 5, 2007 (5 of 8 found this review helpful)
Performance:   Sonics:    
Chaque nouvelle création au disque d'une œuvre de Sofia Gubaidulina est un événement. Faisant partie des rares femmes compositeurs, la musicienne russe née en 1931, fascine toujours par un langage, certes moderne mais, qui se rattache toujours à des racines d'un passé formateur: "A mon avis, la relation idéale avec la tradition et les nouvelles techniques de composition est celle où l'artiste a maîtrisé l'ancien et le nouveau mais d'une manière qui laisse croire qu'il ne fait attention ni à l'un, ni à l'autre. Il y a des compositeurs qui construisent leurs œuvres très consciencieusement ; je suis l'un de ceux qui les "cultivent". Et c'est pourquoi ce que j'ai assimilé forme les racines d'un arbre et l'oeuvre, ses branches et ses feuilles. Dimitri Chostakovitch et Anton Webern ont exercé la plus grande influence sur mon travail. Bien que ma musique n'en porte pas de traces apparentes, ces deux compositeurs m'ont appris la leçon la plus importante de toutes: être moi-même". Ainsi s'exprime la grande dame russe. Cet enregistrement s'ouvre par sa dernière composition datant de 2005 "The Deceitful Face of Hope and of Despair" Ce concerto pour flûte et grand orchestre, dédié à Sharon Bezaly est une expérience à la fois musicale et acoustique. Inspirée par un poème de T.S.Eliot, l'oeuvre tente de décrire ce que le compositeur voit comme "Le visage trompeur de l'espoir et du désespoir". Vient ensuite une œuvre de 1982 "Sieben Worte" bien connue des admirateurs de Gubaidulina puisqu'il s'agit de sa vision des Sept Dernières Paroles du Christ en Croix, pour violoncelle, bayan et cordes. Dirigeant le Gothenburg Symphony Orchestra, Mario Venzago captive par la mise en perspective des deux œuvres enregistrées ici. Avec les avantages du multicanal, sa recherche de l'espace et du timbre trouve un terrain idéal. Tandis que la Jeune flûtiste Sharon Bezaly offre son jeu rigoureux à un "ensemble sonore" d'une grande épure où la musique semble être, perpétuellement, en devenir. Un Super Audio CD véritablement envoûtant.

Jean-Jacques Millo

Was this review helpful to you?  yes | no

Review by Peter June 5, 2007 (7 of 8 found this review helpful)
Performance:   Sonics:    
Translation of the above follows:

Each new genesis of a disc of works by Sofia Gubaidulina is an event. Forming part of that rare group of women composers, the Russian musician, born in 1931, always fascinated by a language which is certainly modern but which is always attached to roots of a formative past: “In my opinion, the ideal relationship with traditional and new techniques of composition is that where the artist controls the old one and the new but in a manner which lets one believe that it adheres to neither. There are composers who build their works very conscientiously; I am one of those who “cultivate them”. And this is why what I assimilated form the roots of a tree and work, its branches and leaves. Dimitri Shostakovich and Anton Webern exerted the greatest influence on my work. Although my music does not carry apparent influences from them, these two composers taught me the most important lesson of all: to be myself “. This is how the great Russian expresses herself.

The disc opens with her last composition, from 2005, “The Deceitful Face of Hope and of Despair”. This concerto for flute and full orchestra, dedicated to Sharon Bezaly, is at the same time a musical and acoustic experience. Inspired by one of T. S. Eliot’s poems, the work tries to describe how the composer sees “the misleading face of hope and despair”. After that comes a work from 1982, “Sieben Worte”, well-known to Gubaidulina’s fans, telling of her vision of the Seven Last Words of Christ on the Cross, for cello, bayan and strings. Directing the Gothenburg Symphony Orchestra, Mario Venzago captures both works recorded here in good perspective. With multichannel’s advantages, his striving for space and timbre find an ideal medium, while the young flautist Sharon Bezaly contributes her disciplined playing to an “ensemble of sound”, a detailed drawing out of which the music seems to be perpetually evolving.

A truly enchanting SACD.

Jean-Jacques Millo

Bayan: http://en.wikipedia.org/wiki/Bayan_(accordion)

Was this review helpful to you?  yes | no