add to wish list | library


7 of 9 recommend this,
would you recommend it?

yes | no

Support this site by purchasing from these vendors using the paid links below. As an Amazon Associate SA-CD.net earns from qualifying purchases.
 
amazon.ca
amazon.co.uk
amazon.com
amazon.de
 
amazon.fr
amazon.it
 
jpc

Reviews: Hauer: Orchestral Works - Rabl

Reviews: 2

Review by raffells June 13, 2007 (6 of 6 found this review helpful)
Performance:   Sonics:  
Josef Who?..12 note....What a suprise.This is excellent
.Starting with a Lizst sounding tone poem in conventional style for very large Orchestra and piano the nine minutes Apocolyptic Fantasy is excellently played and recorded.The Romantic Fantasy follows and it is only about half way through the 18 and half minutes do we get the first hint of 12 note serialism.Even then its still on the very acceptable scale but you would struggle to find it Romantic.Again a huge orchestral presentation giving no clue to its digital origin.Once again what seems a slightly under recorded level is needed to cope with the louder climatic levels.
Following this we get a Suite for Orchestra ,a totally different and interesting set of five different style shortish movements none of which outstay their welcome or would be considered difficult to digest.You will by now gather I am not a 12 note advocate and once considered the laws governing 12 note music as equally difficult for writer and listener.?
At this point some 45 minutes into the disc I was quite happy and wondered what the main work a Violin concerto was likely to do do upset my musical find of the year.Well no worries.This opens with a tremendouse flourish and quite dramatically.The three movements lasting 16 and a half minutes will keep you really interested and once again the playing by a Vienna Orchestra is beyond reproach.Ths soloist is slightly set back at times?and the orchestra really let rip when given the chance..At this point I would have to say that the booklet is extremely well filled with information in 3 languages..Make of it it what you can as it tries to explain some of the mathematiclal techniques used by the composer and the rules governing 12 note.
You may need amedicine tablet and cold water if you attempt reading or understanding this.
Similair comments apply to the last two works for Orchestra "Twelvenote playing" which sounds akin to a set of Bach brandenberg variations in twelve note.Some one will love them..not me..
Altogether a "well worth trying disc".Its also got a surround track.

Was this review helpful to you?  yes | no

Review by JJ June 13, 2007 (4 of 10 found this review helpful)
Performance:   Sonics:    
Le compositeur autrichien Josef Matthias Hauer (1883-1959) naquit dans une famille où la musique n'occupait pas une place prépondérante. Gardien de prison, son père s'essayait parfois à la cithare et offrit ainsi à son fils ses premières bases musicales. Après un parcours d'enseignant, Hauer se distingua dans la composition musicale par des œuvres qui furent dirigées notamment par Otto Klemperer ou Hermann Scherchen. Mais son cheval de bataille fut l'élaboration de la "loi des 12 sons", comme il l'exprimait lui-même dans son Manifeste de 1958 : "L'important dans le travail sur une série de 12 sons, c'est de pouvoir lire ses lois organiques. Je ne montre donc à mes élèves que la voie par laquelle on peut créer ces conditions psychophysiques. Cela m'a été possible parce que j'ai pu terminer mon œuvre ; car dans toute ma vie, je n'ai écrit qu'une seule œuvre ; le jeu sur douze notes !". Regroupant ses œuvres symphoniques, le présent enregistrement offre un panorama de compositions mettant en valeur l'itinéraire particulier d'un compositeur attachant. De facture moins austère que celle de Schoenberg, sa musique semble à la fois légère et savante, aérienne et secrète. Les six partitions (Fantaisie Apocalyptique Op. 5 datant de 1913, Fantaisie Romantique Op. 37 de 1925, VIIème Suite pour orchestre Op. 48 de 1926, le Concerto pour violon Op. 54 datant de 1928 et les Deux jeux sur douze notes de l'année 1957) sont rendues avec finesse, puissance et subtilité par l'orchestre symphonique de la radio de Vienne, que dirige Gottfried Rabl. Voici dons un SACD de tout premier plan pour la découverte d'un compositeur et d'une musique méconnus.

Jean-Jacques Millo

Was this review helpful to you?  yes | no